Älskade hatade Stockholm

Jag har ju ett par gånger nämnt att jag börjar tröttna på Stockholm, att jag gärna skulle flytta härifrån. Har fått lite frågor på varför, och att svara på den frågan är väl inte den lättaste. Men en förklaring är att jag är trött på att bo här. Jag vill prova på något nytt, en mindre stad, ett annat land, det gör detsamma så länge jag har en möjlighet att spela handboll (handboll är en stor del av mitt liv som ni vet, och så länge jag får hålla på med det kan jag bo nästan överallt).
Jag har spenderat många lov hos min mormor, som bor i en liten by i norra Finland, och den personlighet som finns där är fascinerande. Alla känner alla, man hälsar på varandra och respekterar andra. Du kan knacka på hos grannen och bli bjuden på fika, något som jag iaf upplever att det inte finns i Stockholm.
Även det faktum att Stockholm är en stor stad är en nackdel. Fördelen är att det går att ta sig kommunalt nästan överallt, men jag föredrar att kunna gå och cykla dit jag ska, men att cykla till stan finns ju inte på kartan. Vännerna är utspridda överallt och att åka spontant och hälsa på någon i Solna funkar ju inte. Min inbillning säger att avstånden är mindre på mindre orter (no shit) och att man där faktiskt kan cykla hit och dit. Vilket jag vill kunna göra.

Men samtidigt älskar jag Stockholm. Här går det att vara anonym, du kan se ut nästan hursomhelst utan att folk bryr sig, eftersom vi är så många här. Stockholm är även underbart vackert på våren och sommaren, men det är det säkert fler ställen som är. Allt man kan önska sig finns här, affärer, idrott, upplevelser, allt. Något jag nog skulle sakna om jag flyttade, möjligheten att bara kunna åka in till stan och gå i affärer, fika på Fresco, botanisera på Hötorget, chilla i Kungsan.
Jag har hela mitt liv i Stockholm, vänner, familj, arbete, handboll. Men som jag känner nu är jag villig att lämna detta om jag får chansen, det går ju alltid att komma tillbaka.

Redde detta ut era frågor? Hoppas det, för det är så här jag känner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0