Ibland blir jag arg

Ibland blir jag förbannad på orättvisor här i världen. Just nu är jag förbannad på att ett stort statligt företag i Sverige utnyttjar sin maktposition för att försöka utrota allt som har med konkurrens att göra för att få tillbaka sitt monopol. Företag som hellre sparkar 6000 anställa och drar ner på kvaliteten än låter marknaden vara fri. Jag blir sjukt förbannad när detta företag kastar skit på andra istället för att koncentrera sig på att göra sin egen verksamhet fungerande, och utnyttjar det faktum att de funnit i all evighet som ett argument till att konkurrenten alltid gör fel.

Ja, jag pratar om Posten. Många på Posten Sverige/Danmark verkar vara riktiga rötägg, som inte fungerar som normala människor. Inte alla, men många (det finns ju undantag). Posten väljer alltså att sparka 6000 anställda på två år för att få ner utgifterna, istället för att höja priserna (för företagen, inte privata, vi får ju höjda portopriser hela tiden). De brev som Posten inte delar ut eldar dom upp, eller så tar dom hem dom, det finns inget "skicka tillbaka till företaget med upplysning om att personen inte finns på adressen". Dagligen stjäl anställa på Posten brev, tidningar osv, de struntar i att dela ut posten eller lämnar det i trappuppgången. Hur ofta har ni hört talas om detta? Inte ofta va, för dom lägger locket på. Jag har flera gånger fått skit för Postens arbete, men eftersom de alltid funnits så "kan de inte göra fel, det är ni".

Jag försöker inte påstå att BCM är perfekta, långt därifrån. Vi får "bara" ut 98% av våra försändelser i tid, vi har en NKI på 73 (Posten har 64), vi går back varje år, så vi har saker att jobba med. Men det skulle vara mycket enklare om vi inte behövde arbeta i motvind jämt och ständigt.

Och skulle det nu komma någon och säga att det är bra med bara Posten, så ber jag er tänka efter. Tänk om det bara fanns ICA, inget Konsum. Bara Lindex, inget H&M. När ni ska flyga får ni bara flyga med SAS, för det finns inget annat. Hur skulle det kännas? Så skulle det vara för företagen om det bara fanns Posten. Och detta skulle påverka er också, för Posten skulle då kunna ta hutlösa priser (som de gör för privatpersoner) och företagen skulle dra sig för att skicka ut brev. Den där 20%-kupongen du fick igår skulle du inte fått. Du skulle inte veta att godiset bara kostar 39 kr/kg på Hemköp. Tidningen du prenumererar på har en portoavgift på 20 kr per tidning.

Förstår ni vart jag vill komma? Vi måste ha konkurrens. Det jag vill se är att vi på BCM ska få möjlighet att dela ut privatbrev, för att kunna sänka Postens galna prissättning. 6 kr för ett brev! Nu skickar jag visserligen gratis via jobbet, men jag tänker på er andra. Vi skulle lätt kunna dela ut det brevet för 5 kr. Eller 4 till och med. Det skulle gynna alla, framförallt alla som vill fortsätta skicka brev!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0